Henk van der Lugt (69)
Registerloods
Varen heeft me altijd gefascineerd en aangetrokken. Ik ben naar de zeevaartschool gegaan. Daarna werd ik een aantal jaar stuurman op de koopvaardij. Toen de rederij ging inkrimpen besloot ik, al voor mijn ontslag, weg te gaan om loods te worden. Ik had het niet gedacht, maar het is uiteindelijk de beste beslissing ooit geweest. Als ik bij de rederij was gebleven, dan was ik uiteindelijk op straat komen te staan, niet wetend waar ik terecht zou komen.
Als je eenmaal getrouwd bent, is het ook fijn om regelmatig thuis te zijn. Al werk je als loods volgens een dubbel onregelmatig rooster, volcontinu en op afroep. Je hebt ook betrekkelijk weinig contact met je collega’s. Als je wordt besteld voor een schip dat de haven binnenvaart, word je door de loodstender naar zee gebracht. Als je op een uitgaand schip wordt besteld, moet je eerst naar de plek waar dat schip vandaan vertrekt.
Ik heb als loods heel veel reizen gemaakt op De Nieuwe Waterweg. Het werken als loods, varen met zoveel verschillende schepen, is interessant. Je komt in aanraking met allerlei lieden uit andere landen. Tijdens het navigeren spreek je met de kapitein over allerlei dingen. Steeds maar die rivier op en neer is toch steeds anders.
Ik ben geboren, opgegroeid en nog steeds woonachtig in Hoek van Holland. Daar werkte ik ook, vanuit de Berghaven, waar nog steeds het loodsgebouw is. Na mijn pensionering ben ik voorzitter van het Historisch Genootschap Hoek van Holland geworden. Als je je bezighoudt met de geschiedenis van het dorp, dan kun je niet om de Nieuwe Waterweg heen. Want het dorp is ontstaan bij het graven van de waterweg, dus iets meer dan 150 jaar geleden. Het was een duingebied.
Hoek van Holland is niet zo oud en heeft toch een heel interessante geschiedenis, al zul je hier geen middeleeuws kasteel of de fundering ervan vinden. Vergeleken met oudere dorpen is hier veel meer gebeurd. Door de komst van de Nieuwe Waterweg, maar ook door de bunkers in de oorlog. Er kwam hier zelfs een internationale spoorlijn.