Kees Schaap (63)
Oud-registerloods
Mijn familie komt van Terschelling. Daar was je vroeger óf boer óf zeevarende. Bij mijn opa hing een schilderij van het schip van één van mijn voorouders. Dat intrigeerde mij. Mijn vader had gevaren en was loods. Zijn standplaats was Hoek van Holland. Daar ben ik geboren en opgegroeid. Heel de kennissenkring zat bij het Loodswezen. Het ging altijd over scheepvaart. Dus, zodoende ben ik ook gaan varen.
Ik heb de Hogere Zeevaartschool gedaan en was leerling stuurman op een supertanker, op de kustvaart en op de grote vaart. Daarna deed ik de opleiding om loods te worden. Ik ging trouwen en wilde niet meer langdurig van huis weg zijn.
Altijd heel bijzonder dat je als loods, als vreemde, meteen het vertrouwen krijgt van de kapitein van een schip. Je komt aan boord, geeft hem een hand en hij laat het schip aan jouw kennis en kunde over. Sommige kapiteins gaan zelf iets anders doen, zoals de administratie. Ze weten dat de Nederlandse loodsen gekwalificeerde mensen zijn. Dan ligt zo’n schip gemeerd en krijg je weer een hand van de kapitein. ‘Well done, mister pilot’. Daar doe je het voor.
Ik ben met pensioen en doe vrijwilligerswerk bij de Maassluisse sleepboten: de Elbe en de Steenbank. Op de Elbe, een oud-zeesleper en nu museumschip, heb ik ook als kapitein gevaren. Dat kan niet meer omdat mijn vaarbevoegdheid verlopen is. Ik heb nog wel mijn groot vaarbewijs. Daarmee kan ik op de Steenbank varen. Die blijft binnengaats. Daar kan ik nog wel mijn ei in kwijt.
Mijn vader was loods tijdens de bouw van de Botlek en ik was loods toen de Tweede Maasvlakte werd aangelegd. Je ziet al die namen van vroeger terugkomen in de haven, zoals het natuurgebied De Beer dat is teloorgegaan. Ik probeer de historie te zien zoals hij was, realiserend dat het niet anders kon. De vooruitziende blik bij de bouw van Europoort en Botlek. Ze groeven een haven die nog steeds functioneert met de grotere zeeschepen van tegenwoordig. Ik zou alleen meer oog willen voor schepen als de Elbe, die heeft bijgedragen de naam van de Nederlandse Zeevaart groot te maken in de wereld.